13 November, 2009

Urusan Kerajaan II (budak kecik main jauh-jauh)

Betapa gembira tidak tersangka apabila ini diumumkan. Bagi yang kurang nampak, sila fokus kepada nama penuh & perkataan LULUS dibaris terakhir.

Mula sedar keputusan telah keluar pada pertengahan Bulan Ramadhan yang lalu. Waktu tu kesemua komputer dirumah telah rosak & punah ranah dikerjakan adik-beradik yang lain (saya tidak bersalah). Maka, terpaksalah berhempas pulas membanting tulang empat kerat ni pergi ke CC (kafe siber) semata-mata untuk check result disamping melepaskan rindu terhadap laman sesawang Fesbuk.

Walaupun ketika itu masih duduk serumah dengan Ayahanda & Bonda, perasaan gembira itu tidak dapat dibendung lagi lalu terus printscreen dan email kepada mereka. Tapi sudah menjadi kebiasaan diri, walau apa pun segala jenis keputusan peperiksaan tak pernah beritahu bersemuka. Ketika balik ke rumah pun sengaja tak beritahu sesiapa konon-konon buat suprise. Salinan CC (carbon copy) tidak dilupakan turut dihantar ke email sendiri untuk tujuan mengenal pasti ini bukan mimpi.

Walau gembira macam mana pun, ini baru peringkat pertama. Tak perlu kecoh-kecoh & heboh-heboh dulu pesan aku kepada diriku sendiri. Kini setelah sekian lama menghitung hari menanti, keluar pula yang dibawah ni.



Jadual Program Assesment Center (PAC)

Lega jugaklah lepas jadual ni ada, sebab takut-takut dah terlepas. Sebelum tu ada kawan cerita tentang kawan dia yang baru lepas buat PAC ni. Terus panik dan menggagau cari nombor telefon SPA. Kalau diikutkan, tempohnya genap sebulan dari hari ini (14/11). Oleh itu, mulai hari ini akan cuba mengubah gaya hidup ke arah yang lebih sihat & bermanafaat.

+ lebih kerap bangun awal pagi dan terus membuat apa yang patut
+ lebih banyak bersolat jemaah dimasjid
+ lebih banyak berjalan, berjogging, berbasikal dan berenang senang cerita bersukanlah
+ lebih kerap mengorder ais suam sahaja berbanding minuman lain yang tinggi kandungan gula
+ lebih cenderung kepada perkembangan isu semasa dalam dan luar negara berbanding gosip-gosip artis mahupun kawan mahupun jiran mahupun sesiapun.
+ lebih banyak membaca, mengira & menulis
+ lebih banyak berbahasa Inggeris bagi meninggikan peluang dihantar ke luar negara
+ makan bila perlu sahaja. Tidak lagi makan mengikut nafsu serakah (eating frenzy mode: OFF)

Sekira anda dapati saya melanggar mana-mana fasal diatas, jangan carik pasal anda berhak untuk penerajang saya sekali dalam seumur hidup untuk setiap kesalahan. Walaubagaimana sila minta izin dahulu dan jangan ingat ianya tidak akan dibalas dengan lebih dasyat lagi.

Imran Syafik
orang kata: pilihan kedua selepas yag pertama

No comments: